"We voelen elkaar goed aan"
Geert Hellings componeerde de muziek voor WIL, de tweede langspeelfilm van regisseur Tim Mielants. We vroegen Hellings naar zijn samenwerking met Mielants en en de rol van filmmuziek.
Hoe is regisseur Tim Mielants bij jou terecht gekomen?
“Ik schreef eerder ook al de muziek bij eerdere kortfilms van Tim, én de muziek voor zijn eerste langspeelfilm De Patrick. Maar vooral: we zijn jeugdvrienden en hebben voor een groot stuk dezelfde muzikale invloeden, achtergronden, … Daardoor voelen we elkaar erg goed aan.”
Welke filmmuziek vind je de best geslaagde?
“Muziek die, of ze nu opvalt of niet, iets doet met je beleving buiten de beelden om, een extra laag legt, bijna een extra personage wordt, zodat ze iets toevoegt wat niet in het visuele zit. Dat kan eerder klassieke orkestrale muziek zijn zoals die van Gabriel Yared in The English Patient, maar evengoed meer experimentele soundtracks zoals die van Johnny Greenwood voor There will be Blood, of die van Mica Levi voor Under the Skin.”
Voor welke film had je graag zelf de muziek gemaakt?
“Paris, Texas. Die film heeft het allemaal: grote emotionele diepte, open space, road trip, la condition humaine, subliem acteerwerk, prachtige beelden,... Een droom voor gitaristen. Maar het is natuurlijk hybris te denken dat ik het nog maar half zo goed had kunnen doen als Ry Cooder...”
We vertonen WIL op 28 november in De Kern.
De avondvertoning wordt voorafgegaan door een gesprek met Geert Hellings (van 19 tot 19.45 uur). Toegang is inbegrepen in de prijs van een ticket voor de avondvertoning van deze film.