De – om en bij – 25ste editie van Jazz Wilrijk was een voltreffer. Nicolas Thys’ Sound Circus bracht op het hoofdpodium van De Kern een swingende set met jazz uit de jaren ’30 van de vorige eeuw. Was er een dansvloer geweest, hij zou vol gestaan hebben. Een staande ovatie was het eindresultaat van een geslaagd openingsconcert.
(Jazz-)pianist Ewout Pierreux, Kernartiest en voor het derde jaar op rij curator van Jazz Wilrijk, wist als dompteur van dienst zijn muzikale leeuwen op het hoofdpodium, maar ook op de verschillende locaties door muzikaal brandende hoepels te doen springen. Hij durfde met Bert Joris en Enrico Pieranunzi ook nog eens zijn hoofd in de muil van de leeuw te steken. Want zeg nu zelf, wie durft het aan om twee muzikale grootheden als Joris en Pieranunzi akoestisch in een kerk (Sint-Bavo) te laten spelen? Pieranunzi speelde vaak met Chet Baker (!), en Joris is zowat de referentie-jazzmuzikant van heel ons land. Maar de goocheltruc pakte fantastisch goed uit. Joris en Pieranunzi zijn jarenlange vrienden en elk op zijn beurt enorm goed in wat ze doen. Joris op trompet, Pieranunzi op piano. De 100-jarige concertvleugel (een Blühtner) waar de kerfabriek van Sint-Bavo terecht trots is, bleek een ideale match met Pieranunzi’s handen. Bij momenten leken dat er vier te zijn.
Ook de locaties verspreid over Wilrijk kreeg het publiek kwaliteit voorgeschoteld. Manon (’t Spant) heeft als jonge twintiger nu al de préséance en zelfzekerheid om een grote te worden.
Bruno Vansina (met Louise Van Den Heuvel en Teun Verbruggen) kreeg een publiek voorgeschoteld die de geneugten van jazz nooit met de paplepel ingelepeld kreeg. Maar Vansina en co lepelden en lepelden tot ook Het Volkshuis de smaak te pakken kreeg. Een prestatie.
In Jeugdcentrum Vizit kreeg voormalig curator van Jazz Wilrijk, Jelle Vangiel, met zijn Close Distance, de kans om ook eens als artiest lof te krijgen, na zijn inzet als de man die het programma van Jazz Wilrijk ook meerdere keren vulde. Van Giel en Pierreux op Rhodes-toetsen was een succes en bleek een generale repetitie op wat Van Giel volgend seizoen ook in De Kern komt brengen. Let op die plaat die er binnenkort aan komt!
Nog zo’n muzikale durver om te programmeren: Bodem (Adia Vanheerentals, Anke Verslype en Willem Malfliet) in Wijnbar Swaf. Laat ons eerlijk zijn: geen evidente locatie. Begrijp ons niet verkeerd: we love Wijnbar Swaf! Maar de vorm van deze excellente wijnbar is niet ideaal voor een trio om comfortabel een plek te krijgen én tegelijkertijd veel publiek te kunnen laten zitten. Maar ook hier bleek de verf te pakken. Hou het programma van De Kern in voorjaar 2025 in de gaten. Adia Vanheerentals komt terug!
Tot slot is er ook nog het foyerconcert dat de nodige wierook verdient. Het Mathieu Najean Quartet deed onze foyer deugd. Live muziek met publiek dat apprecieert wat artiesten brengen, is een wonder.
En dat wonder gaan we blijven brengen.
Op naar Jazz Wilrijk 2025!