Schouwburg De Kern
(c) Valentine Jamis

Wajdi Riahi (solo)

Roasted Jazz cluboptreden
wo 2 apr 20.15 uur
wo 2 apr
20.15 uur
  • wo 2 apr
    20.15 uur
    De Kern, Wilrijk (Antwerpen)
    Kern 18 - 2610 Wilrijk

Wajdi Riahi brengt als solist een piano-zangreis op het kruispunt van jazz, Afrikaanse en klassieke muziek. Een vlechtwerk van de grote invloeden van de pianist, hij creëert, verkent en herbekijkt genres om ze te mengen in zijn zeer persoonlijke stijl, doordrenkt met zachtheid en emotie.

Vandaag brengt de jonge pianist muziek die getuigt van zijn Arabische roots, vermengd met zijn latere liefde voor jazz en de bruisende sfeer van Brussel. Hij neemt ons mee op een reis door een subtiel, gemengd repertoire, een bewijs van zijn muzikale en menselijke maturiteit. 

Wajdi heeft zich een plaats verworven tussen de nieuwe generatie muzikanten. 

voorverkoop: € 11 | kassa: € 13

Snel tickets bestellen zonder een account aan te maken? Klik hier

 

Onderdeel van

 

Over Wajdi Riahi

Wajdi werd in september 1995 geboren in Tunis. Zijn vader, Youssef Riahi, is een multi- instrumentalist, componist en leraar traditionele Arabische muziek. Thuis doet een kleine kamer dienst als zijn studio en herbergt een keyboard dat Wajdi nooit uit zijn vingertoppen laat verdwijnen. Al snel vergezelde de vierjarige zijn oudere broer naar muziektheorie- en vioollessen op de Sidi Sabermuziekschool, waar hij discreet de lessen volgde van vanachter in de klas. Op 6-jarige leeftijd werd Wajdi ingeschreven als gewone leerling, ook al was hij de kleinste van zijn klas en moest hij naar het schoolbord worden gedragen voor dictees. Hij volgde 7 jaar lang een intensieve cursus klassieke piano en Arabische muziek en slaagde met vlag en wimpel voor zijn eerste muziekdiploma. 

Als tiener stapte Wajdi over van klassieke piano naar keyboards en kwarttonen, en speelde hij regelmatig traditionele Arabische muziek op bruiloften en andere feesten. Toen hij op 18-jarige leeftijd slaagde voor zijn eindexamen, wilde hij natuurlijk muziek studeren. Zijn vader adviseerde hem om zich in te schrijven bij het Hoger Instituut voor Muziek en Muziekwetenschap in Tunis, dat voornamelijk theorie- en onderzoekscursussen aanbiedt. Studenten hebben er slechts 30 minuten instrumentale oefening per week. 

Maar de school biedt ook een "jazzboeket" aan: een serie workshops rond de muziek die Wajdi ontdekte en als een enorme schok voor hem kwam. Het was liefde op het eerste gezicht. De jazz, die hij in enkele tekenfilms uit zijn kindertijd had gehoord zonder het als dusdanig te benoemen, drong zich aan hem op in zijn immensiteit en zijn onstuimige, duizelingwekkende rijkdom. Buiten zijn lessen om begon Wajdi onophoudelijk piano te spelen, ten koste van zijn traditionele muziekconcerten. Slapeloze nachten bracht hij door met luisteren en kijken naar jazzmuzikanten op YouTube, transcriberen en oefenen. Op deze manier leerde hij de akkoorden die de verschillende noten van het klassieke onderwijs met elkaar verbinden en maakte hij zich vertrouwd met deze nieuwe taal.

Op het instituut leerde zijn pianoleraar Omar El Ouaer hem alles wat hij kon. Maar dat was nooit genoeg voor Wajdi, die onverzadigbaar, nieuwsgierig en zeer hardwerkend was. Aan het einde van Wajdi's succesvolle studie moedigt Omar hem aan om te vertrekken en elders de codes en kennis te gaan zoeken die hij nodig heeft om verder te gaan. 

Wajdi's vader had tegen zijn zoon, wiens passie en ambitie al van jongs af aan doorschemerde, gezegd: "Muziek brengt je, als je er alles voor geeft, over de hele wereld. Je zult elders prachtige ervaringen opdoen, op muziek moet je vertrouwen." 

Aan het einde van zijn tweede jaar bood het hoofd van de jazzafdeling van het Institut Supérieur Wajdi een beurs aan voor een muziekcursus in Libramont, België. De AKDT was Wajdi's eerste stap buiten zijn eigen land, zijn eerste grote reis en zijn eerste cultuurschok. De cursus gaf hem de impuls die hij nodig had om op 20-jarige leeftijd naar Brussel te verhuizen, nadat hij was aangenomen op het Conservatoire de Jazz Francophone, met Eric Legnini als zijn pianoleraar. Momenteel rondt hij daar zijn studies af. 

Wajdi treedt op in verschillende projecten in Brussel, zoals zijn trio met Basile Rahola (contrabas) en Pierre Hurty (drums). In 2022 namen ze hun eerste album op het label Fresh Sound New Talent op, getiteld 'Mhamdeya', nadat ze de eerste prijs wonnen op de jazzcompetitie van Dinant. Onder de actieve groepen waarin Wajdi als sideman optreedt zijn Stéphane Galland's 'The Rythme Hunters', Fabrice Alleman's 'Now Project', het 'Aleph Quintet', Armando Luongo's 'New Lands', het Adèle Viret Quartet, en Patros Klampanis en Andreas Polysoropolos' 'Petrichor'.

Ondergedompeld in jazz heeft Wajdi de traditionele Arabische muziek nog niet verlaten; hij speelt nog steeds in Mohamed Khachnawi's ‘Dendri’, waar Stambeli deel van uitmaakt. Dit was één van de eerste groepen waar Wajdi bij betrokken was, en ze namen in 2019 deel aan Visa For Music. 

Daarnaast nam Wajdi ook deel aan de viering van de dertigste verjaardag van de legendarische groep Aka Moon in Brussel, op het Festival des Libertés. Fabrizio Cassol, saxofonist en meesterbrein achter het trio, ontmoette Wajdi in het kader van het internationale Medinea-programma. 

Het muzikale parcours van Riahi getuigt van een speciale band tussen België en Tunesië. Het toont ons het belang van regelmatige samenwerkingen tussen culturele instellingen en gepassioneerde docenten aan beide zijden van de Middellandse Zee: een muziekschool in Tunesië (L'institut supérieur de Musique et Musicologie), de Jazz Club de Tunis (een vereniging die er jazzworkshops en -evenementen organiseert) en een zomercursus in Libramont (AKDT en diens Jazz Week). Deze band, die al een aantal jaren bestaat, heeft muziekdocenten en studenten in staat gesteld om tussen de twee landen te reizen. Wajdi ontdekte jazz en besloot het later in Brussel te gaan studeren.